Heinrich von Kleist noemde ‘Der zerbrochene Krug’ zelf een ‘Lustspiel’, een blijspel. De toevoeging ‘ernstige komedie’ komt van een criticus uit de vorige eeuw. Hoewel geflopt bij de première in Weimar – nochtans in regie van de grote Johann Wolfgang von Goethe – wordt het stuk nog altijd zeer veel gepeeld in Duitsland en dat ligt niet in het minst aan de talrijke interpretatiemogelijkheden, van platte klucht tot zeer dramatisch serieus.  VGEE Hamme koos voor de gulden middenweg: er kan inderdaad heel wat gelachen worden met een verwaande dorpsrechter (Adam), die meent dat hij zich alles kan permitteren (met Eva) en denkt dat alle anderen in zijn omgeving dommeriken zijn.

Zo zal hij eens gauw-gauw een rechtszaak in zijn voordeel afhandelen. Maar het plotse bezoek van één van zijn superieuren maakt hem zenuwachtig en hij reageert afwisselend flemend en zeer brutaal, maar maakt zichzelf altijd hopeloos belachelijk door de lullige manier waarop hij zich overal probeert uit te praten.

Een parodie met onderduimse kritiek op de rechtspraak? Zit er zeker in.

Een levendig taal-tableau van op de letter sprekende ambtenaren tegenover de spontane, ongekuiste taal van het volk? Zeker en vast.

De gebroken kruik symbool van de gebroken eer van Eva? Best mogelijk: de erfzonde van Adam en Eva en de list van de duivel schuilen achter iedere repliek.

Je kan het zelfs volgen als een detectiveverhaal, een whodunit, al is de dader al gekend van de derde bladzijde.

In ieder geval fijnzinnige humor en in één keer af, zonder pauze, om nog lang over na te praten.

 Met Dirk Borghgraef, André Fobe, Lien Sillis, Alexandra Alasheeva, Klaartje Quintelier, Yentl Scheirs, Pieterjan Verschelden en Lotte Vereecken.

Klik hier om tickets te bestellen.